کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال

امروزه با توجه به ساختار اجتماعی جامعه و روزمرگی افراد، کمتر کسی مایل به مطالعه و بررسی کاتالوگ‌های سنتی می‌باشد. از این رو، یکی از راهکار‌های نوین اس پی نت برای حل این مشکل و ترغیب افراد به مطالعه کاتالوگ ها، طراحی و ایجاد کاتالوگ دیجیتال است. البته در حال حاضر، بهترین گزینه این است که از هر دو نوع سنتی و دیجیتال استفاده شود. چراکه هنوز بخشی از جامعه هستند که سبک زندگی سنتی خود را حفظ کرده و به زندگی مدرن قدم نگذاشته‌اند. در صورتی که مایل هستید اطلاعات بیشتری در مورد کاتالوگ دیجیتال کسب کنید،‌ با ما همراه باشید.

چرا کاتالوگ دیجیتال

همانطور که در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم، امروزه اکثریت افراد، تمایل به زندگی مدرن نشان میدهند. در این حالت، آن افراد تمایلی به دریافت کاتالوگ کاغذی و مطالعه آن نشان نمیدهند. اما این تمام موضوع نیست و بخش کوچکی از قضیه را تشکیل میدهد. موارد بسیار زیادی هستند که در انتخاب کاتالوگ دیجیتال توسط ما، نقش دارند. قبل از اینکه برویم سراغ اصل مطلب، چند موضوع را ما بیان میکنیم و شما تصور کنید.
چقدر عالی میشد اگر دیگر نیاز نبود چندین و چند کاتالوگ کاغذی چاپ کرده و علاوه بر صدمه بر محیط زیست، هزینه زیادی هم صرف کنید. همینطور خیلی عالی بود اگر با یک کلیک، کاتالوگ شما در معرض دید هزاران یا میلیون ها نفر قرار میگرفت. علاوه بر این ها، طراحی کاتالوگ سنتی، به دلیل اینکه نیاز به چاپ شدن دارد، دارای محدودیت های چاپی است.
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، دلایل بسیاری وجود دارد که دیگر از کاتالوگ دیجیتال به جای کاتالوگ سنتی استفاده شود.کاتالوگ دیجیتال را بدون محدودیت، میتوان در هر تعداد صفحه ای طراحی کرد. همینطور ممکن است شما بعد از مدت کمی، تغییراتی در ویژگی ها یا قیمت و غیره محصولات یا خدمات خود ایجاد کنید. اگر تغییری صورت گیرد، شما یا مجبور هستید از کاتالوگ قبلی خود استفاده کنید، یا باید مجدد کاتالوگ جدید طراحی کنید. اما کاتالوگ دیجیتال دیگر این مشکل را ندارد و شما میتوانید در کمترین زمان تغییرات مورد نظر را در اطلاعات آن ایجاد نمایید. از دیگر ویژگی های کاتالوگ دیجیتال، ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن آن است. در ادامه در رابطه با ویژگی ریسپانسیو یا همان واکنشگرا بودن صحبت خواهیم کرد.

کاتالوگ دیجیتال ریسپانسیو (واکنشگرا)

یکی از بهترین و قابل توجه ترین ویژگی های کاتالوگ دیجیتال، ریسپانسیو بودن آن است.هر شخصی با هر دستگاهی که در دسترس داشته باشد، میتواند کاتالوگ شما را به زیباترین شکل ممکن مطالعه و بررسی نماید.دیگر نیاز نیست یک کاتالوگ کاغذی بزرگ را به افراد ارائه دهید.
کاتالوگ های دیجیتال، با قابلیت واکنشگرا بودن، در تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده میشوند و قابل مطالعه هستند. شاید هنوز شما با کلمه ریسپانسیو یا واکنشگرا آشنا نباشید. دیسپانسیو یا همان واکنشگرا بودن، یعنی آن ابزار یا سرویس، در تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده میشود.  این موضوع بیشتر در طراحی وب سایت کاربرد دارد. در واقع شما کاتالوگ دیجیتال طراحی شده توسط راهکار‌های نوین اس پی نت را در هر دستگاهی که تست نمایید، کاتالوگ به خوبی و بسیار زیبا و مرتب نمایش داده میشود.

اگر کاتالوگ دیجیتالی که برای شما طراحی میشود، دارای قابلیت ریسپانسیو نباشد، ممکن است به مشکلات زیادی برخورد کنید. برای مثال: ممکن است بازاریاب شما بخواهد در تبلت خود کاتالوگ را به مشتریان نشان دهد، در این شرایط، کاتالوگ باید به خوبی نمایش داده شود.
چرا که یک بازاریاب نمیتواند همه جا لپتاپ خود را حمل کند و برای نشان دادن کاتالوگ در مقابل مشتری لپتاپ بگذارد. البته شاید خیلی ها به شما بگویند کاتالوگ ریسپانسیو برای شما طراحی میکنند. اما ریسپانسیو بودن کاتالوگ دیجیتال دارای اصول و استاندارد های خاصی است که راهکار‌های نوین اس پی نت این ضمانت را به شما میدهد.

کاتالوگ با قابلیت افزودن مدیا

یکی از ویژگی های بسیار عالی کاتالوگ دیجیتال، امکان افزودن مدیا مانند فیلم و صوت و تصویر میباشد. البته قابلیت افزودن تصویر در کاتالوگ چاپی هم وجود دارد. اما افزودن فیلم و صوت، در کاتالوگ دیجیتال اصلا امکان پذیر نیست، مگر با افزودن DVD به کاتالوگ که هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. شما میتوانید در هر صفحه‌ای از کاتالوگ دیجیتال خود، یک فیلم یا صوت قرار دهید تا خدمات خود را بهتر از قبل معرفی نمایید. همینطور در مورد افزودن صوت یا همان صدا، این قابلیت وجود دارد که یک موسیقی را به طور ثابت روی کاتالوگ خود قرار دهید تا از لحظه باز شدن کاتالوگ پخش شود.

افزودن محصول به صورت سه بعدی 3D

یکی از ویژگی های دیگر این نوع از کاتالوگ، قابلیت افزودن تصویر محصول به صورت سه بعدی میباشد. شما میتوانید یک تصویر سه بعدی قابل تحرک از محصول خود را، در یک صفحه خاص از کاتالوگ قرار دهید. با این ویژگی، مشتری قادر است محصول شما را از تمام جهات مشاهده کند. این ویژگی ها، مواردی هستند که به هیچ وجه در کاتالوگ چاپی قابل ارائه نبودند. پس این موضوع بسیار مهم است که با توجه به تمام این ویژگی ها، هزینه نهایی یک کاتالوگ دیجیتال بسیار کمتر از کاتالوگ چاپی می‌باشد.

قابلیت لینک دهی در صفحات

شما در کاتالوگ دیجیتال قادر هستید دقیقا مانند وب سایت، به صفحات گوناگون لینک دهی کنید تا دسترسی کاربر به بخش های گوناگون کسب و کار خود را ساده تر از قبل کنید. این قابلیت در چند حالت وجود دارد. برای مثال، شما میتوانید یک کلمه یا یک بخش از کاتالوگ را، به یک صفحه خاص از کاتالوگ لینک دهید که با کلیک روی آن بخش، کاربر به صفحه مورد نظر هدایت شود. یا شما میتوانید یک کلمه یا یک بخش از کاتالوگ را، به وب سایت خود یا شبکه های اجتماعی کسب و کار خود لینک دهید. پس با این قابلیت بسیار عالی، کاربر در کمترین زمان ممکن میتواند به بخش های گوناگون کسب و کار شما دسترسی داشته باشد. علاوه بر این، شما میتوانید در کنار هر کدام از محصولاتتان، یک دکمه خرید محصول قرار دهید تا کاربر تنها با یک کلیک بتواند به صفحه خرید محصول هدایت شود و محصول را از فروشگاه شما تهیه کند.

قرار دادن نقشه در کاتالوگ دیجیتال

با توجه به این ویژگی، مخاطبین به راحتی میتوانند آدرس شما را از روی نقشه پیدا کنند. شما میتوانید در هر کدام از صفحات کاتالوگ که بخواهید، نقشه محل کسب و کار خود را قرار دهید. با این ویژگی، کاربر به بهترین شکل ممکن مکان کسب و کار شما را متوجه میشود.
این قابلیت به دو صورت قابل انجام است.

  • لینک دهی یک متن یا یک بخش از کاتالوگ، به صفحه گوگل مپ
  • قرار دادن نقشه به صورت مستقیم در یکی از صفحات و بخش های کاتالوگ دیجیتال

مطالب و صفحات را فهرست بندی کنید

در کاتالوگ دیجیتال، شما میتوانید مانند کاتالوگ چاپی، صفحات را فهرست بندی کنید. اما طبق معمول، کاتالوگ دیجیتال مزیت هایی نسبت به کاتالوگ چاپی در این بخش هم دارد. در کاتالوگ چاپی، کاربر ابتدا صفحه را از فهرست مشخص میکرد و سپس در صفحات به دنبال آن صفحه میگشت. اما در کاتالوگ دیجیتال، کاربر تنها با کلیک روی گزینه مورد نظر از روی فهرست، به صفحه دلخواه هدایت میشود.

انیمیشن دهی یا موشن گرافیک

در صفحات کاتالوگ چاپی، همه چیز به صورت ثابت بود و قاعدتا این قابلیت وجود نداشت که اجزا صفحه، به صورت گرافیکی و متحرک به صفحه اضافه شوند. اما در کاتالوگ دیجیتال، میتوان اجزا صفحه را به نوعی قرار داد که به صورت متحرک و هنری به صفحه اضافه شوند.
برای مثال: یک عکس از سمت چپ تصویر به سمت راست حرکت کند و در مکان مناسب ثابت بماند. این قابلیت باعث میشود تا افراد توجه خود را به یک بخش خاص از صفحه دهند. همینطور کاملا آشکار است که به زیبایی کاتالوگ اضافه خواهد کرد.

کاتالوگ دیجیتال اینترنتی

کاتالوگ های دیجیتال میتوانند روی یک دامنه اینترنتی خاص و دقیقا مانند یک وب سایت اجرا شوند. برای مثال شما میتوانید آدرس  golafshan.ir/ebook را به کاتالوگ خود اختصاص دهید تا هر شخصی با وارد کردن آن آدرس، به کاتالوگ شما هدایت شود.

امکان آمار گیری

اگر شما بخواهید، میتوانید درخواست دهید تا از کاتالوگ دیجیتال اینترنتی شما آمار گیری شود و مقدار دقیق آمار بازدید کاتالوگ را در اختیار داشته باشید. حتی میتوانید سن و جنسیت و موقعیت مکانی افرادی که از کاتالوگ بازدید کرده اند را در اختیار داشته باشید و این واقعا فوق العاده است.

اصول و استاندارد کاتالوگ دیجیتال

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه باشید، میدانید که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که کاتالوگ های دیجیتال دارای استاندارد خاصی هستند که اگر آنها را رعایت نکنیم، قاعدتا کاتالوگ خوبی در انتها نخواهیم داشت. در کاتالوگ دیجیتال، درصد زیادی از این استاندارد ها مرتبط با سبک طراحی کاتالوگ هستند. برای مثال، چندین اصول را در ادامه ذکر میکنیم.

  • ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن (بسیار مهم)
  • بهم ریخته نبودن اجزا در صفحات کاتالوگ
  • خلوت و استاندارد بودن زمینه یا همان بک گراند صفحات
  • استفاده به جا از تصاویر بزرگ و کوچک
  • توجه به زاویه و حرکت چشم افراد در طراحی صفحات
  • سایز و نوع مناسب برای فونت متن ها در صفحات
  • توجه به تمام اصول طراحی Ui & Ux

در نهایت باید گفت که طراحی کاتالوگ دیجیتال دقیقا مانند وب سایت، نیاز به رعایت اصول طراحی Ui و Ux دارد. Ui و Ux در واقع همان رابط کاربری و تجربه کاربری میباشد.رعایت این اصول و اصول بسیار دیگر، که نمیتوان تمام آنها را در این مقاله بازگو کرد، در طراحی کاتالوگ دیجیتال بسیار حائز اهمیت میباشند.اگر این اصول و استاندارد ها رعایت نکنیم، یک کاتالوگ با طراحی بسیار ضعیف خواهیم داشت.و موضوعی که کاملا آشکار است، کسی کاتالوگ ضعیف را مورد توجه قرار نمیدهد.

سئو و بهینه سازی کاتالوگ

احتمالا شما فکر این را هم نمی‌کردید که کاتالوگ دیجیتال مانند وب سایت و وبلاگ دارای سئو باشد. اما این موضوع وجود دارد و شما میتوانید کاتالوگ خود را بهینه سازی کنید تا در موتور های جستجو در نتایج اول نمایش داده شود. چراکه یک کاتالوگ دیجیتال دقیقا مانند وب سایت دارای محتوا و آدرس اختصاصی میباشد و همین موضوع باعث میشود تا گوگل و دیگر موتور های جستجو آن را مورد توجه خود قرار دهند.

کاتالوگ آنلاین یا آفلاین

شما میتوانید کاتالوگ خود را در سه حالت تحویل بگیرید یا طراحی کنید.

  • آنلاین
  • افلاین
  • آنلاین و آفلاین

در حقیقت این موضوع به نرم افزار طراحی کاتالوگ شما وابسته است. کاتالوگ دیجیتال آنلاین، همان کاتالوگی است که در یک دامنه (آدرس اینترنتی) اجرا میشود و از طریق یک مرورگر وب قابل دسترسی است. کاتالوگ آفلاین هم مانند یک برنامه یا فایل در کامپیوتر، تبلت یا موبایل کاربر قرار گرفته و مورد استفاده قرار میگیرد. اگر مورد سوم را انتخاب کنید، کاتالوگ شما در هر دو حالت تحویل داده میشود. در واقع هم به صورت آنلاین و با یک آدرس اینترنتی و هم به صورت یک فایل و به صورت آفلاین قابل استفاده خواهد بود.

اجزای یک کاتالوگ دیجیتال

هر کاتالوگ دیجیتال استاندارد، وابسته به نوع کاربردی که دارد، اجزای خاص خود را دارد. اما اجزایی که معمولا مورد استفاده قرار میگیرند، عبارت‌اند از:

  • متن
  • تصویر
  • ویدیو
  • صوت
  • نام محصولات
  • فهرست بندی
  • عکس از محصولات
  • توضیحات محصولات
  • مشخصات و ویژگی های محصولات
  • قیمت محصولات (در صورت تمایل)
  • دکمه و پیوند (لینک) برای دسترسی راحت کاربر
  • و غیره

اینها موارد کلی در اجزای یک کاتالوگ استاندارد بودند.

نتیجه گیری

کاتالوگ دیجیتال در دهه پیش رو، مطمئنا جای کاتالوگ سنتی یا همان چاپی را به طور کامل خواهد گرفت. کاتالوگ های دیجیتال در تمام بخش ها، دارای مزیت هایی نسبت به کاتالوگ چاپی هستند که بسیار حائز اهمیت میباشد. ویژگی هایی از جمله آمار گیری و امکان قرار دادن ویدیو، صوت و دیگر مدیا ها از ویژگی های خاص کاتالوگ های دیجیتال میباشد. طراحی، توسعه و ارائه این نوع از کاتالوگ، هزینه و زمان بسیار کمتری نسبت به کاتالوگ های سنتی نیاز دارد. همینطور به دلیل استفاده نکردن از کاغذ، باعث حفظ محیط زیست خواهد شد. از طرفی کیفیت کاتالوگ های دیجیتال بسیار بالاتر از کاتالوگ های سنتی است و دلیل آن استفاده از تصاویر و محتوا و افکت های تصویری با کیفیت میباشد. در انتها،‌ بهترین ویژگی کاتالوگ دیجیتال قابلیت ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن آن است.